Den svenska teleoperatören Uno Telefoni kunde den senaste veckan glädjas åt hundra procent nöjda kunder. Av flera tusen kunder som under den senaste månaden hade ett ärende lämnade en tredjedel betyg på hur de bemöttes – och av dem var samtliga nöjda med företagets service och support.

– Det är en fantastisk siffra. Vårt högt uppsatta mål var 95 procent när vi lanserade vår kvalitetsmätning i augusti förra året. Funktionen är enkel – kunden ger direkt tumme upp eller ned till den handläggare som hjälpt till. Det ger en personlig återkoppling och har gjort att det blir lite av en intern tävling om vem som får flest ”likes”, berättar Tony Parmstig, Service- och teknikchef på Uno Telefoni. 

I samband med att kvalitetsmätningen infördes finslipades serviceorganisationen. Medarbetarna gick tillsammans igenom alla ärenden som var inte var positiva och diskuterade hur kundkontakten kunde göras ännu bättre. 

– Det handlar om att snabbt kunna lösa problemet åt kunden och att bemöta människor på ett trevligt och proffsigt sätt. I dag häpnar kunderna över hur snabbt de får hjälp och vi avslutar varje dag med tom inkorg, avslutar Tony Parmstig.