Vanligtvis hittar telefonen per automatik en utländsk operatör att koppla upp sig mot, men ibland behöver man göra en manuell sökning för att få service på telefonen. 

För att söka nät manuellt gör du enligt följande:

iOS
Inställningar – Operatör – Stäng av Auto (ska vara vit) – Vänta tills telefonen sökt klart och en lista med tillgängliga operatörer kommer upp. Välj en operatör i listan och byt till en annan om du fortfarande är utan service.

Android
Inställningar -> Fler Nätverk/Mer -> Mobilnät/Mobila nätverk -> Nätverksoperatör
Välj en operatör i listan och byt till en annan om du fortfarande är utan service.

Grundförutsättningen för att kunna surfa med mobilen i utlandet är att dataroaming är aktivt i mobilen. Såhär kontrollerar du detta:

iPhone
Inställningar -> Mobilnät -> Alternativ för mobildata -> Se till att knappen för Data-roaming är grön 

Android
Inställningar -> Dataanvändning -> Mobilnät -> Se till att rutan för dataroaming är i bockad

Om man är på t.ex. tjänsteresa kanske uppkopplingen mot WiFi inte räcker till då du kan behöva vara tillgänglig hela tiden. Kostnaden för surf debiteras per MB och kan beroende på vilket land du befinner dig i bidra till en högre faktura. Uno rekommenderar i detta fall, om du vet att du kommer behöva konstant tillgång till surf även utanför ett WiFi-nät, att aktivera vår tjänst som ger dig ett fast dygnspris för surfen.

De olika dygnspaketen finner du här och aktivering av tjänsten görs via support@unotelefoni.se

Innan du åker utomlands bör du kontrollera att ditt abonnemang inte har några spärrar för varken data eller samtal i utlandet om du vill kunna nyttja dina tjänster till fullo. Denna information kan du får direkt från oss genom att maila eller ringa vår support.

Observera att trafikstyrningen på ditt abonnemang inte fungerar i utlandet.

Det kan vara bra att veta vad för kostnader som gäller för det specifika landet man kommer befinna sig i. Våra utlandspriser för samtal, sms och internet hittar du här.